Tuesday, June 22, 2010

Nak share resepi lagik.. mau ngak????

kalau tak mau.. aku letak jugak...
aku bukan kira korang nak baca ke tak nak..
janji aku buat entry untuk hari ni... hehehhe

ok fuan2.. resepi kita hari ini adalah diambil dari tuan tanah iaitu my good fren Eqin.. Eqin panggil resepi ni Fruit Salad... but aku pulak panggey Fruits Cocktail... ape2 la.. janji buatannya sama... dan bahan2nya jugak sama... aku dah try semalam n hasilnya sgt berkrim dan disukai ramai.. sangat simple juga..


Bahan-bahan (utk makan 1 family kechil):
Mixed fruits cocktails - dalam tin tu & amik 4 @ 5 sudu air dia n lain tos
nata di coco - tin kecik & tos air dia
grapes aka anggur fresh tanpa biji- kaler merah & potong 2
fresh cream - 1 @ 2 kotak kecik - anchor brand (kalu takde, belasah je la ape brand pon..)

Cara-cara:

1. cream tu dipukul sampai kembang...
2. kalau malas macam aku, pukul ala2 je.. hehehe
3. masukkan grapes, nata de coco n mixed fruits tadi.. masukkan jugak air mixed fruits tadi..
4. akceli kemanisan ikut suka hati masing2.. kalu nak manis, letak air tu banyak.. tapi jgn sampai cair amat pulak..
5. then masukkan dalam bekas
6. makan ketika sejuk

nota kaki:-

- buah2 tu korang leh pelbagaikan.. stoberi ke.. utk nak nampak kaler cantik.. aku tambah nangka.. bg rasa2 ala2 buahan malaysia gitu..
- cream tu kalau yang gemar byk, letak 2.. kalau taknak letak 1 kotak je... korang try and error la.. ikut kesedapan masing2... akceli letak cream byk, mmg lemak sket..

(rupa Fruits Cocktail dari jarak dekat)

No comments: