Monday, March 22, 2010

Bandung 13 - 15 March 2010 (Part 2)



2nd day ni pagi2 dah bangun... time Bandung lewat sejam dari Malaysia.. if sane 6am.. Malaysia 7am...

Breakfast at hotel looks good.. cuma since aku berdiet :P, takleh nak makan banyak2 sgt... boleh la tahan choice of food tapi jgn la expect lebey2 sangat.. standard 3 star hotel kan.. bukan 5 star.. aku pilih makan chicken porridge.. sedapppp sangat... dia bukan mcm kat sini.. dia punya pilihan sides dia takde la telur masin la.. ikan bilis la... dia kat sane ade tahu goreng, kacang goreng yang sgt kecik2 chomel... keropok, sambal cili hijau n yang wajib kicap ABC... heheheh... aku amik bubur ni utk alas perut je... bley???

drinks dia no milk ok! just ade juice, coffee n tea aje.. Diha dia ingat mcm kat Malaysia siap nak minum susu bagai.. so, terpaksa la aku order untuk nak bagi dia kenyang sket...


we all must be in the bus 8.30am... so far semuanya on time... takde yang lambat.. bagus sekali.. 1st tempat melontar we all dibawa ke Pasar Baru.. dia mcm ala2 Pasar Payang n Siti Khadijah tu... ade 5 tingkat rasanya.. every floor jual benda yang beda2... sane ade jual mcm2... tak macam kat FO just jual baju2 aje.. sini ade telekung, beg, kasut, baju2, jeans, kain batik, kain ela, barang baby, food n macam2 lagi... Pak Widdy bagi masa 3 jam kat Pasar Baru.. so, by 12pm harus ke bus semula...

for me, aku tak beli telekung pon coz b4 this dah banyak memborong telekung kat Bukit Tinggi.. n aku rasa la Bukit Tinggi lagi banyak choice, murah sket n patern lebey cantik... so, aku just borong kain ela... aku beli more to cotton n viscose... siap beli kain baju raya la utk raya tahun ni.. so, kain utk kami anak beranak dah pon ada.. tunggu nak tempah aje...

bayangkan Japanese Cotton boleh dapat dlm 150,000Rp (Dalam RM50 utk 4 meter), patern sangat cantek... hajat hati nak beli silk la.. raw silk segala bagai.. tapi difikirkan masa yang sgt suntuk, grab je ape yang dapat.. tapi kedai yang we all gi sangat bagus in term of customer service dia.. sangat friendly even bos dia pon turun padang... bos dia hensem lak tu... ahaksss... kat sini jugak, if u all nak tempah baju je.. suit ke or curtain ke.. they all boleh ambil tempahan.. within 1 day... they all akan hantar ke hotel terus... sangat bagus servis ini...
siap bagi makan minum segala.. sampai kenyang... dah beli kain, siap dapat free pulak payung.. dapat lagi bekalan makanan... bagus sangat2...

yang lain2 kat Pasar Baru tu nape ntah aku tak berkenan.. tapi mungkin kalau u all semua gi sane, u all akan carik benda lain.. lagi satu aku rasa mcm horror je sebab penjual asik approach suruh beli barang.. dengan Diha pon tak selesa.. so, terus je gi kat bus.. on the way ke bus tu ade kedai2 jual macam2 souviner.. boleh la beli.. tapi harus tawar sampai habisan... ade jugak jual kerepek2 la.. e.g kerepek tempe.. nangka... empeng belinjo...

my ofis mate ade yang beli pant suit kat Pasar Baru tu.. material bukan la mcm kain blazer.. kain dia mcm kain jubah gitu.. but cantek aku tengok.. ntah kenapa aku tak jumpe la pulak.. kalu tak, harus gak aku beli...

kesilapan besar pulak, naik bus lupa lak nak tutup pintu... so, penjual2 sudah naik sampai dalam bus... jual macam2... bila kita kata 'terima kasih' dia pujuk lagi suruh beli... yang bahananya, we all duduk kat baris depan dalam bus.. mmg sah2 dia datang kat kita dulu... time ni la nak menduga kesabaran.. silap2 kena marah pulak dorang... mmg saiko betull...

sampai Pak Widdy dah sound kat penjual2 tu... but they all wat dek je.. sampai la bus nak jalan baru la dorang turun... On the way to next shop, we all telah didendangkan oleh satu mamat ni.. kiranya ala2 seniman jalanan la.. dia ni mencarik rezeki dengan menyanyi2 gini.. so, sape2 nak bagi sedekah, boleh la bagi.. suara boleh tahan... mcm2 lagu dia nyanyi... aku pon tak tahu nape la fames sgt Wali Band ni.. bukan ke ade Indonesian Group yang best2 lagi? asik2 nyanyi lagu dorang...


next shopping place, Toko Tiga.. kat sini jual jeans.. especially Levi's... ade gak lain2 brand n also dia ade gak jual2 t-shirt such as Nike, Adidas, Burberry, Ralph Lauren, CK n ade jugak jersey.. En. Ajaq beli Levi's 512 price dia 249,000Rp (dalam RM95).. aku ade gak beli t-shirt kat sini... kat sini jugak jeans yang kita beli, kita boleh potong n jahit for free... after 1 hour shopping, semua baru nak rasa kebuluran... so, we all terus dibawa utk lunch kat satu rumah makan yang serve masakan minang... Mitra Sederhana Pasteur (restoran padang).. food dia sedap jugak.. yang bagus restoren2 ni siap ade bilik solat n toilet dia pon bersih... itu yg sangat disukai...

lepas dah lunch, rehat n solat semua... we all ke Cibaduyut.. kat sini kira macam fames la utk leather bag n shoes.. but ini adalah local product... we stop utk 1 hour kat sini.. utk aku la.. Cibaduyut ni kalau tak pegi pon takpe.. coz satu benda pon aku tak berkenan dari bag hingga la kasut... sudahnya jalan2 je kat situ buang masa... kat situ juga ade mcm one stop centre utk jual2 barang makanan kering mcm kerepek tu.. boleh la kalau nak beli kat situ... kalau la pi FO lain dapat gak baju barang 5 @ 6 pasang... hehehehe... yang bangganya, kat sini ade Local Brand nama DIANA... hehehehe... tak sangka jek...


then, we all ke next FO... Riau Moda FO.. sini pon banyak branded stuff... Pak Widdy bagi 30 minit je.. skali sudah jadi sejam lebey kat sini... aku belasah beli baju2 both kids la... Diha boleh la berkenan satu ring ni.. patern kepala Snow White... nasib murah.. duit sini dalam RM1 aje.. hehehe... sini ade brand Next, Guess, Gap, Adidas, Nike, Kipling, Lee SportSac, Zara n macam2 lagi...

so, last melontar hari ni we all ke Rumah Mode FO n Donatello (yang jual bag n shoes).. brand ni ala2 mcm fames la kat sini... ada banyak choice of shoes dari kids sampai la adult semua golongan... kualiti nampak ok.. but aku tak beli sebab En. Ajaq tak berkenan satu pon... cissss....

kat Rumah Mode ni la banyak giler baju-bajuan... besar dia mcm ala2 Branded Outlet tu la.. rambang mata woiii... nasib banyak lagi duit Rupiah.. mmg save utk Rumah Mode pon.. tempat for kids dia dah asing2 ikut umur.. so, senang kita nak pilih... patern n fesyen pon ikut season... kalau gi fesyen season winter, harus pulak fesyen baju tebal semata... but price kat Rumah Mode ni a bit mahal la.. but masih murah lagi kalau convert to RM... bak kata Pak Widdy, ramai jugak artis2 Jakarta yang shopping kat Rumah Mode ni.. tapi mmg pon.. nampak mcm shopper2 indon yang ke sana more to high class la nampaknya.. mungkin pada they all, tak main la FO2 yang kecik2 ni..

Brand yang ada kat sini Gap, Esprit, Next, Zara, Old Navy, Mothercare, George, Barbie, CK, Burberry, Paul Smith, Anya Hindmarch, Gucci, Coach, LV n banyak lagi la.. aku lupa dah.. but for the handbang bukan yang ori ya ibu2... utk baju2 ok kualitinya... contohnya ek, aku beli Jeans brand Guess 159,000Rp.. duit kita dalam RM50... beli t-shirt harga dia 59,000Rp.. (Rm21).. beli t-shirt CK 89,000Rp (dalam RM32).. sebanyak2nye aku beli, aku berabis dalam RM400 gitu...

Acara paling last adalah dinner... malam tu dinner kat Restoran Sari Pawon... sundanese food jugak... tapi dinner ni food dia tak brape best sgt... so-so aje... buat alas perut... then after dinner terus ke hotel n harus berkemas2.. coz tomorrow udah mau balik... pagi2 dah kene check out coz takut terlepas nak buat lontaran terakhir...

1 comment:

Aizleen said...

sekali ternampak perut ajak lak...hehehe...