Friday, January 22, 2010

Sebab-sebab anak kita suka sangat gi skolah???

Contoh pertama

sekolah itu mmg seronok n mmg bagus la kot.. contohnya, so far aku tak penah lagi tgk Diha nangis after incident hari pertama.. kalau dulu, bila hantar je gi umah bbsitter, dia akan mengeluh.. takde mood.. buat lambat2... skrg tidak lagi... sesampai je umah bbsitter dah paham2 dah angkat school bag sendiri... cepat je turun kereta n rasa happy... every day aku balik ofis, dia mesti cerita mcm2 benda yang dia buat kat sekolah...

Contoh kedua

Bos aku hantar anak dia standard 1 n hantar kat Chinese School. so, since every day balik kul 3 ptg, dia tak dapat hantar ke sekolah agama.. so, dia decide nak hantar sekolah swasta yang mengajar KAFA malam kul 7 - 9 malam.. Sekolah ni kepunyaan sorang Al-Hafiz..
nak dijadikan cerita, one day neighbour dia (kita gelar dia Miss M) dtg rumah sebab dapat jemputan makan.. so, Miss M bercerita pasal sekolah KAFA yang Miss M jugak hantar anak2 kat situ.

Miss M cakap akceli sekolah tu tak ajar KAFA pon.. ajar Iqra' aje... then bukan sampai kul 9, dlm kul 7 lebey dah habis.. bos aku ni tak la percaya coz dia ckp takkan la Al-Hafiz buat perangai mcmtu...

so, bos aku bgtau yang anak dia mmg excited nak gi KAFA ni.. everyday ckp sekolah agama ni best.. seronok..

baru2 ni, dia jemput anak dia kul 9 lebey sket.. then anak dia ckp " nape mama lambat?" bos aku jawap " mane ade lambat.. ok la ni kul 9 lebey.. kelas pon baru je habis"
next day, dia sampai awal sket utk jemput anak dia.. dlm kul 8.30 mcmtu.. dia tgk anak dia dah tunggu kat luar sambil main2.. dia mushkil gak..
so, the 3rd day dia dtg kul 8, same gak anak dia dah habis awal..

bos aku percaya la ckp Miss M ni tadi.. esoknya bos aku terus gi sekolah KAFA tu, nak stopkan anak dia blaja.. boleh la orang tu ckp anak dia daftar untuk Iqra' aje.. padahal dia dah bayar RM150 utk KAFA.. siap bertegang urat bagai...

dalam sekolah tu, ade TV yang menyala siaran dia.. bayangkan ek? sekolah agama bukak TV semasa kelas.. kita bayangkan sekolah agama ni sunyi tanpa gangguan TV..

so, dia bgtau anak dia, tak payah pegi sekolah KAFA lagi.. anak dia leh ckp " nape taknak hantar Ammar gi sekolah KAFA.. sekolah tu best tau.. leh tgk TV.. leh main2.."

Nota : Moral of the story yang aku dapat kat sini, kalau anak2 kita ni suka sgt nak gi sekolah pon kita kene siasat jugak.. suka ke arah kebaikan takpe.. jgn sebaliknya...

1 comment:

Anonymous said...

huhuhu..mcm mn nk belajar if tv terpasang? huhuhuhu