Friday, March 25, 2011

Why my trip to Beijing CANCEL?????

b4 this aku ade buat entry berkobar2 nak pi Beijing kan? mcm entry ni...

actually trip to Beijing ni adalah ofis trip beramai2 ye tuan puan.. bukan trip we all sekolga aje... trip ni aku follow trip my ex-branch since aku pon dijemput kan? the reason trip tu cancel katanye travel agent tipu.. dia telah pakai duit we all utk trip group lain.. bley gitu????

akceli benda ni aku rasa tak betul dah lama dah.. mase konflik nama aku komiti suka hati mak bapak dia pi tukar kat group 1.. padahal selama ni mmg aku tau aku ni group 2... dah la gitu, no body update me bout the trip (mentang2 la aku dah pindah pi HQ).. jgn kata update, bgtau nama aku kat group 1 pon idak... sampai la kebetulan aku call 1 of the komiti ni bcoz nk inform yang duit portion En. Ajaq aku dah byr.. then aku tanye plak ade benda2 tak dia nak bg aku? then dia jawab "takde benda kak.. esok je kat airport saya bg akak".. terkejut beruk la dengar apehal plak esok? bukan ken trip aku lg 2 weeks.. rupanya baru dia nk bgtau "akak group 1 la..." sudah hangin satu badan la jadinya.. bila dah jadi singa, baru la nak tukar aku ke group 2 balik... aku ape kesah, dorang memandaikan tukar group. pastu sket pon tak inform.. mmg kena la sedas... start dr inciden ni aku akceli dah tawar hati gile nak join... En. Ajaq sampai bising2 ckp buat pe nak join lagi?? tp mengenangkan ade la staff2 yang aku baik ni pujuk2 suh join jugak... aku follow la jugak...

to make it short, ada gak la mulut2 yg story2 kat aku yang travel agent yg dorang guna ni mcm pelik.. dah la tu br 7 bulan bukak bisnes... dari situ aku mmg dah dpt rase ade yang tak kena.. dapat plak committee yang jenis keras kepala.. org bg nasihat pon taknak dengar... pastu sume benda nak cover2....

sampai la group 1 ni berjaya pergi n balik... then, sampai la 2 hari b4 we all ni group 2 nak pegi pon takde info pasal nak pegi.. even itinenary pon tak dapat... then aku dgn beraninye pi call travel agent, kunun2 suh dia faks itinenary... dia faks tp itinenary bodoh je dia faks kat aku.. mcm pelik sgt.. aku dah rasa semacam dah time tu... tapi aku rileks lagi... then kebetulan plak 1 of the committee tetiba plak cal aku n baru la nak remind pasal esok.. (agaknye dapat baca status aku kat fb kot..) malam b4 nak pegi tu tetiba my exstaff ckp ade mcm berita tak baik.. katanya tiket flight utk group 2 pon travel agent tak beli lagi.. hah! sudah.. tapi dia ckp committee dah pegi kat ofis travel agent tu kunun2 nak settlekan...

kalau ikutkan our flight tgh malam.. but in the morning tu aku still keje.. kunun2 after Maghrib la baru nak gerak pi KLIA.. but my ofismate yg kt branch dl ni diwajibkan apply half day or full day.. bos takut lambat sampai kat airport.. ok la kita ni pon buat la keje mcm biasa... pukul 3 camtu dpt call dr committee bgtau "akak, sy mintak maaf.. trip beijing malam ni tak jadi ye.. travel agent tu dah mainkan kita". since aku pon mcm dapat rasa ade benda tak kena, aku dgn takde benda nak ckp, just ckp "ok!"... takde la aku marah ke.. naik hangin ke... atau bg ape2 ulasan... then terus call En. Ajaq bgtau trip cancel n cite sket2... then terus jupe my bos bgtau cite2 Beijing ni.. then ok! terus menderu2 dapat cal dari my ofismate yg gi trip malam tu.. sume tanye "Diana ok?".. aku jawab.. "Diana ok.. jgn bimbang... ". Siap dorg ckp "jangan serik ye?". then aku jawab plak.. "Diana sebenarnye dah serik... lagi plak aritu kes nama dorg letak group lain".

tapi kesian la kat bebudak lain tu.. ade yang dah beli winter cloth la.. long john la... nasib la aku ni tak beria bershopping.. just shopping 1 sweater biase.. since sweater lama aku pon dah ketat.. hehehe... takde la terkilan sgt coz sweater tu still boleh guna.. mcm winter cloth sume pinjam mama n adik aku punye.. ni budak yg beli winter cloth tu, bile plak yg nak pakai??? kesian tau...

kesimpulan yang aku nak bgtau kat sini.. dalam hal ni, aku tetap salahkan committee... travel agent tu pon mmg la.. tapi, sape yg berkuasa pilih travel agent? tak ke committee.. dah tau travel agent br 7 bulan.. yang nk amik risiko buat pe.. padahal bank sendiri ade travel agent, taknak amik.. alasan maybe mahal kot.. setakat mahal 100 @ 200 tu ape la salahnya.. sbb masing2 pon dapat bonus... bukan takbleh nak bayar...

bila kita byr kat travel agent, dia tak bg resit or any black n white document, takkan u as a committee tak rasa pelik???? lps tu travel agent siap ugut2 suruh bayar awal pon takkan u all tak rasa pelik??? even list of name yg pegi pon takde bagi... itinenary pon takde.. n flight details pon takde... tapi ade la orang2 tu ckp we all ni asik nak menyalahkan committee je... abis tu, org nasihat sume taknak dengar... nak buat keje last minit... skang ni, dorg kena terima la kalau org dok menyalahkan dorang.. ego sangat la... asik nak betul je...


then, latest new.. my ex boss called me yesterday nak menjemput utk new trip ke Beijing balik... kali ni dia yg buat sume.. pkai bank punye travel agent... rasa serik n tawar hati tu mmg dah ade dlm diri ni.. tapiii ade lagi benda2 lain yang menyebabkan aku takleh nak join trip beijing baru ni...

itu lah dia luahan hati aku.. kalau la kot committee tu baca blog aku ni, biar la ape dia nak cakap.. aku hanye meluahkan rasa yang terpendam aje.. ikutkan banyak lagi benda yg nak story tapi ade certain2 kena tutup mulut gak...

2 comments:

Anonymous said...

Greetings from Idaho! I'm bored to tears at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I enjoy the knowledge you provide here and can't wait to take a look when I get home.
I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .
. Anyhow, superb blog!

Also visit my weblog travel to china guide

Anonymous said...

It's very simple to find out any topic on web as compared to books, as I found this paragraph at this web site.

My page ... in a travel agency