Tuesday, January 11, 2011

Sharing is caring - Nila


u all tau ape benda alah nila tu???
alahhhh yang kaler biru tu... yang slalu kita buat rendam2 baju putih tu...
hmmm mentang2 la dah ade anak pakai baju putih, jadinya aku pon berkecimpung dalam membeli nila ini...
ade orang cakap pakai nila ni mcm orang2 tua je.. nanti baju biru gilerrr...
yang korang pi letak 1 botol bila tu sape suruh? letak la sket aje...

so far ade gak yg advise pakai nila brand UJALA ni... brand ni pon yang aku nampak kat supermarket tu... since baru nak mencuba, aku beli small bottle dulu..

memula dulu aku basuh pakai sabun + varnish aje.. tapi kaler dia tak brape nak putih berseri.. tak seronok tengok...

saje nak share camne aku basuh baju putih Diha..

aku pakai sabun basuh (ape2 brand pon) + white varnish.. rendam baju tu sampai agak2 kotor2 dia dah kembang... then tak masuk washing machine pon.. tonyoh2 sket mane2 bahagian yang kotoran degil tu.. then bilas...

after bilas... masukkan softener + nila dalam 2 @ 3 titik (bergantung banyak mana baju.. if sehelai, aku boh setitik aje) then rendam baju dalam 5 minit gitu... jangan rendam lama sgt coz nanti biru nila tu akan bertompok2 kat baju... n jangan boh banyak titik sangat nila tu.. kang dah jadi mcm kaler baju pengawas pulak.. heheheh

so far dah seminggu lebih ni basuh camni, nampak puas hati la.. baju nampak berseri... :P (mcm iklan sabun basuh pulak.. hahahahah)

3 comments:

arnei said...

hi diana ... i pon dah beli nila yg sama mcm you...heheh..tapi tak pandai guna...so nanti i try jugak laa ....hehhehe... thanks...

Diana Sulaiman said...

arnei - jgn lupa try jugak.. bg bj putih berseri.. hehehe

Unknown said...

Bisa beli..
Cara ny gmn ya..??