Monday, April 25, 2011

Luahan perasaan ke hati nih?????

Last weeks aku ade jupe ticer BM Diha mase sports day.. kebetulan nk tanye skali pasal Diha muntah kat skolah aritu.. (dia demam).

then borak2 la dgn ticer.. ikuti lah dialog ticer BM n aku ye.. :P

aku : cikgu, camne ye Madiha kat kelas?
ticer : ha akak.. Madiha ni ok.. cume bila dia membaca agak lambat sket...
aku : hmmm... lambat camne tu?
ticer : lambat mcm perkataan 'syampoo'...'mengangguk' tu... yang lain2 dia ok.. budak2 lain tu laju la dari dia.. sy tak nak la tukarkan dia kat kelas lain coz subjek lain dia ok.. cume membaca ni je dia slow sket... lgpon kelas dia duduk ni dah kelas paling ok.. mintak tlg akak tgk skali la kat rumah...
aku : ok takde masalah... ni ok sket ni cikgu coz saya dah masukkan kelas membaca sbb skolah tadika dl tak pentingkan BM sgt... bla...bla.. bla.. bla

ni antara la ape yg aku bual dengan ticer BM dia... ape yang aku nak luahkan kat sini bukan nk bgtau anak aku ni kelas pandai ke hape ek? bukan jugak nak bgtau kelemahan anak aku... cuma apa yang aku nak relatekan kat sini, cikgu skrg ni tugas dia ape eh?

coz zaman skrg ni mak pak berlumba2 hantar anak gi tusyen la.. kelas baca la.. kelas itu kelas ini utk memandaikan anak supaya senang bila masuk skolah nanti.. tapi bila dh masuk skolah, keje cikgu jadi senang coz anak2 sume dah pandai baca n kira sume.. so, tak payah la cikgu bersusah payah sgt...

mcm ticer ckp "mintak tlg akak tgk skali kat rumah". ok lah, dah tentu bila ticer ckp camni, mak pak mcm aku ni beria2 la nak ngajar anak supaya lagi ok.. if aku tak mampu nak ajar, for sure hantar kelas baca punye kan? so, sampai skolah ticer test je balik.. tak ok, turun kelas...

so ticer kat kelas pemulihan tu la yg beria2 mengajar budak2 ni... ticer2 kelas lain biase2 aje... then bgtau mak pak anak dia lemah...

now days skolah sgt la advance... kalau dolu2 standard 1, baru terkial2 nak blaja A B C.. skrg ni masuk skolah dah kene pandai baca n kira sume.. yang mak pak sume berlumba2 nak masukkan anak extra kelas supaya lebih pick up n pandai... kesian anak2 kita kan? huhuhuh

itu lah dia bebelan hari ini... ngeeee

No comments: